Språk

Här går lärandet som en dans

2017-11-30 15:01

Under tre år ska barnen få ta till sig kunskap genom dans i projektet "Dans – demokrati – identitet" i Hallstahammars kommun. Andra året avslutas som första året med en stor dansmanifestation.

Dansläraren Caroline Gustafson-Asp lär barnen på Strömsholms skola svenska och historia genom dans.

Det treåriga skapande-skola-projektet projektet "dans – demokrati – identitet" utvecklar dans i skolan med fokus på integration. Syftet är att eleverna ska få tillgång till dansen som uttrycksform för att i konstnärliga processer använda dansen som metod för annat lärande. Vissa klasser har lärt sig om bokstäver och ord genom dansen, andra om historia eller demokrati.

Stor dansmanifestation

Den 20 december med start klockan 10.00 är det dags att visa upp en del av det man lärt sig i en stor dansmanifestation på Hallstaparken. Klasser från fyra av kommunens skolor (Näslund, Nibble, Lindbo och Strömsholm) deltar i dansmanifestation. Det är elever från åk 1, 2 och 4 som visar koreografier de arbetat med under terminen.

Hela kroppen är med i inlärningsmomentet, vilket befäster kunskapen.

Barn lär sig modern dans

Isadora Duncan är hyllad för uppfinnandet av vad som senare kom att kallas för modern dans. Koreografen och en av världens främsta Isadora Duncan-tolkare Kathleen Quinlan Zetterberg har arbetat med årskurs två från Lindboskolan, de visar koreografierna under dansmanifestationen. Dansaren Lilly Zetterberg kommer och visar autentiska Isadora Duncan-koreografier. Lilly Zetterberg har utbildat sig på Kungliga Svenska Balettskolan i Stockholm och Boston Ballet School i Boston. I skolan var hon utvald att dansa i ett flertal baletter med Kungliga Opera Baletten samt tävlade hon i Stora Daldansen i Mora.