Språk
Turism / Strömsholms kanal

Res på Strömsholms kanal

Båtliv på kanalen (Foto Anders Geidemark)
Vid sidan av Göta kanal har Strömsholms kanal varit Sveriges viktigaste vattentransportled. Idag är den en fantastiskt vacker farled för turister.

Länk: Läs mer om vad som händer utmed  kanalen på Strömsholms kanals egen webbplats

En resa på Strömsholms kanal har något av ett äventyrligt lugn över sig. I sakta fart puttrar du fram med båt eller paddlar stilla i din kanot, allt medan hägern håller ett vakande öga från strandkanten. Är du uppmärksam kan du få se den vackra kungsfiskaren – eller kanske en bäver som i skymningen klyver den stilla vattenytan. Ja, det är utan tvivel en bekväm ”vildmarksresa” som du har möjlighet att unna dig utefter Sveriges näst äldsta kanal, som följer Kolbäcksåns vattensystem. Från ditt strandhugg har du alltid nära till sevärdheter, mysiga restauranger och andra aktiviteter!

Kanalen håller öppen för båttrafik från mitten av juni till mitten av augusti.


Mycket mer än bara vatten

Strömsholms kanal drivs av Kanalbolaget med kommunerna Hallstahammar, Surahammar, Fagersta och Smedjebacken som ägare. Den är idag en ren turistled och nyttjas inte alls som transportled mot industrin.

Privatbåttrafik, båt, kanot eller cykeluthyrning är några av de verksamheter som man idag kan göra på eller längs med kanalen.

Norlings sluss

Kanalmuseum

På området Skantzen i Hallstahammar har man byggt upp ett museum kring historien och byggandet av Strömsholms kanal.
Här kan man se de olika metoderna som användes och även se de gamla verktygen.
Vill man så kan man även få prova på att slussa i den skalenligt byggda modellen av Konung Gustav IV Adolfs sluss (Skantzen-Norlings sluss). Visning av museet sker, på uppdrag av Kanalbolaget, av Svedvi Berg hembygdsförening.

Förenkla transporter

Det var Johan Ullström, som på uppdrag av Bergskollegiumet, planerade för bygget av Strömsholms kanal. Byggandet av kanalen pågick under åren 1772-1795. Anledningen till byggnationen var för att underlätta för transporterna av främst stångjärn från Bergslagen till Mälaren och utskeppningshamnen i Stockholm.

Viktig transportled

Segeljakterna, så kallade smedjebackare, gjorde åtta-nio resor om året med en last på 60-70 ton per resa. Många av båtarna byggdes i trakten, på något av de femtontal varv som fanns utmed kanalen.

Efter ombyggnaden år 1860 gjorde ångbåtarna sitt intåg. Dessa kunde dra flera pråmar på släp. När Stockholm-Wästerås-Bergslagens Järnväg anlades minskade kanalens betydelse. Den sista godstransporten på kanalen gick år 1948.