Förebygg och skydda dig mot bedrägerier
Telefon: 0220-24000
E-post: kundcenter@hallstahammar.se
Besöksadress: Norra Prästgårdsgatan 1, Hallstahammar
Postadress: Hallstahammars kommun, 734 80 Hallstahammar
Öppettider i kundcenter
1 sept - 31 maj (vintertid)
Måndag-torsdag 08.00-16.30
Fredag 08.00-16.00
1 juni - 31 augusti (sommartid)
Måndag-torsdag 08.00-16.00
Fredag 08.00-15.00
Kundcenter har kvällsöppet för besök till klockan 20.00 vid kommunfullmäktiges sammanträden.
Observera att i anslutning till vissa helgdagar kan kundcenter stänga tidigare.
Bedrägeribrott är vanligare än du kanske tror. Bedrägerier utförs ofta av organiserade ligor som är experter på att manipulera. Det finns risk för att bedrägeribrott inte anmäls, då många kan känna skuld eller skam över att ha utsatts. Att bli utsatt för bedrägeri är inget att skämmas över. Skulden ligger alltid hos bedragaren.
Olika typer av försök till bedrägeri
- En trevlig ”banktjänsteman” ringer och säger att ditt ID utsatts för bedrägeriförsök. Du uppmanas att lämna kontouppgifter och kod.
- Du får ett SMS om kommande paketleverens. Du uppmanas att ringa numret i SMS:et.
I samtalet ombeds du att logga in på BankID eller swisha pengar. - Du blir uppringd av en elektronikkedja som säger att någon försökt köpa varor i ditt namn. De kopplar dig till ”en säkerhetsavdelning” där du uppmanas att logga in med BankID.
Så skyddar du dig
- Om någon ringer och du blir osäker, lägg på luren även om det kan kännas oartigt.
- Lämna aldrig ut personliga uppgifter och koder eller logga in med bank-id på uppmaning av någon annan person.
- Öppna aldrig ett e-postmeddelande om du är osäker på vem avsändaren är och klicka aldrig på en länk du inte känner igen.
- Om du handlar på nätet, använd gärna säkra betaltjänster tillsammans med bank-id.
- Använd de skyddsåtgärder som banken erbjuder, exempelvis begränsningar av uttag från uttagsautomat.
- Släpp inte in någon i din bostad som du inte vet vem det är eller att den ska besöka dig. Be personen visa legitimation.
- Lita på din magkänsla. Känner du dig tveksam, prata med någon du litar på.
Anmäl alltid till polisen
Har du blivit lurad att göra något, eller att inte göra något so,m gjort att du tagit ekonomisk skada har du blivit utsatt för bedrägeri. Det är viktigt att du polisanmäler brottet och kontaktar din bank så snart som möjligt.
Polisen har tagit fram en vägledning över vad du steg för steg behöver göra när du blivit utsatt för bedrägeri. Länk till annan webbplats.
Ungdomar kan utnyttjas till att tvätta pengar åt kriminella
Risken för att ungdomar ska utnyttjas i penningtvättbrott ökar i samhället. Kriminella nätverk använder unga människor som luras, lockas eller tvingas vara målvakter för penningtvätt, ofta i samband med bedrägerier mot äldre.
När penningtvätt sker kan det först verka oskyldigt. Du blir tillfrågad om att ta emot en betalning via till exempel swish för att sedan ta ut betalningen i pengar eller föra vidare dem till någon annan. Det verkar oskyldigt men är brott som kan ge flera års fängelse. Det finns även en risk att det är första steget in i grövre brottslighet.
Misstänker du penningtvätt, ta kontakt med polisen. Prata också med dina barn och ungdomar om att aldrig tillåta överföringar till sina konton där de sedan förväntas överföra pengarna vidare.
Sidan uppdaterades den