- Startsidan
- > Kris och säkerhet
- > Vanliga frågor och svar om coronaviruset och covid-19
- > Corona - Information om var du hittar bekräftad information och vart du vänder dig för att prata
Corona - Information om var du hittar bekräftad information och vart du vänder dig för att prata
Telefon: 0220-24000
E-post: kundcenter@hallstahammar.se
Besöksadress: Norra Prästgårdsgatan 1, Hallstahammar
Postadress: Hallstahammars kommun, 734 80 Hallstahammar
Öppettider i kundcenter
1 sept - 31 maj (vintertid)
Måndag-torsdag 08.00-16.30
Fredag 08.00-16.00
1 juni - 31 augusti (sommartid)
Måndag-torsdag 08.00-16.00
Fredag 08.00-15.00
Kundcenter har kvällsöppet för besök till klockan 20.00 vid kommunfullmäktiges sammanträden.
Observera att i anslutning till vissa helgdagar kan kundcenter stänga tidigare.
På den här sidan har vi samlat länkar till myndigheters webbplatser där bekräftad information om coraonaviruset och covid‑19 löpande läggs ut. Här hittar du också det nationella informationsnumret (113 13).
Rådet är att du börjar med att söka svar på dina frågor om coronaviruset och covid-19 på myndigheternas webbplatser. Där läggs bekräftad information löpande upp.
- På 1177 Vårdguiden finns information om vaccination mot covid-19. Här får du bland annat veta hur det går till att vaccinera sig i Västmanland
- På Folkhälsomyndighetens webbplats finns också information om vaccination mot covid-19
- På Läkemedelsverkets webbplats finns också information om coronavaccin, vaccin mot coronaviruset. Här får du bland annat veta hur det går till när ett vaccin godkänns
Hallstahammars kommun och individ- och familjeomsorgen har en telefonlinje, Familjelinjen, dit du som är barn, ungdom eller förälder kan ringa och ställa frågor, prata om problem och få råd och stöd. Familjelinjen är öppen måndag-fredag mellan klockan 08.00 och 12.00.
- Ring Familjelinjen: 0220‑241 15
Det finns också många olika föreningar och organisationer som erbjuder råd och stöd på nätet och på telefon.
För många är inte hemmet en trygg plats. Under coronapandemin är risken stor att våld i hemmet ökar. Och den som är våldsutsatt kan ha svårare att komma ifrån den våldsamma situationen. Vi vill påminna dig om att vår verksamhet inte stänger, det finns hjälp att få! Ring vår mottagningstelefon 0220‑242 07. Behöver du ringa under kvällar, nätter och helger finns socialjouren i Västerås, 021‑39 20 66. I akutfall - ring 112!
Under coronapandemin när vi behöver isolera oss i hemmet för att minska smittspridningen är det lätt att uppleva känslor av stress, frustration och maktlöshet. Dessa jobbiga känslor kan byggas upp ganska snabbt och då kan det finnas risk för att gå över gränsen och skada någon i sin närhet - trots att det inte är det du egentligen vill.
Är du orolig för att du ska skada någon eller har du redan skadat någon i din närhet, ta kontakt med socialtjänsten eller Centrum mot våld och be om hjälp.
Kontakta socialtjänsten, 0220‑242 07 eller Centrum mot våld på cmv@vasteras.se, 021‑39 74 31.
- På Rädda Barnens webbplats ger psykologer sin syn på hur du som förälder eller annan vuxen i barnets närhet kan prata med barn om coronaviruset och det som händer i samhället just nu
- Här finns en film där en barnpsykolog pratar till barnen och ger råd vad barnet kan göra och tänka på (3,5 minuter)
Om man är vuxen och har frågor om ett barn kan man kontakta Bris kuratorer alla vardagar 9-12 på 0771-50 50 50.
För barn och unga som känner att det är jobbigt hemma, i skolan eller på fritiden på grund av corona finns Hallstahammars kommuns barnlinje. Dit kan du ringa eller sms:a för att få hjälp och stöd. Barnlinjen är öppen måndag-fredag mellan klockan 08.00 och 16.30, övriga tider går det bra att sms:a.
- Ring Barnlinjen: 0220‑245 65
- Sms:a Barnlinjen: 072‑595 24 35
I Hallstahammars kommun finns barn- och ungdomscoacherna som du kan kontakta om du behöver prata med en vuxen.
Barn och unga kan också ringa (nummer 116 111), chatta med och mejla Bris kuratorer. Bris stöd till barn och unga har öppet vardagar mellan klockan 09.00 och 12.00 samt mellan 14.00 och 21.00 måndag till söndag.
Det är viktigt att du i förväg tänker igenom vem som skulle kunna ta hand om ditt djur om du själv skulle bli sjuk och inte kan ta hand om det. Och kommer överens med den personen om hur ni kan lösa en sådan situation. Det kan annars hända att Länsstyrelsen måste omhänderta djuret och överta ansvaret för djuret under den tid du är sjuk. De kostnader som uppstår vid sådana tillfällen kommer du att få betala.
Ett samtal kan göra stor skillnad för personer som känner sig ensamma i sin vardag. Hallstahammars kommun öppnar nu en stödtelefon för dig som är pensionär och upplever ensamhet under pandemin. Stödtelefonen erbjuder:
- Samtalsstöd för den som känner sig orolig eller ensam.
- Vissa mindre aktiviteter/hembesök
Den som svarar på samtalen är personal från Förebyggande verksamhet.
Telefonnummer: 0220-241 42
Telefontider: Tisdagar och torsdagar mellan kl. 07.30-16.00
Under andra dagar och tider kan du lämna ett meddelande så ringer vi upp dig.
Saknar du något på sidan? Kontakta:
Senast uppdaterad: