Publicerad:
Tematiskt arbete kring Anne Frank engagerar elever och lärare på Parkskolan
Två klasser i årskurs nio på Parkskolan har under två veckor använt VR-glasögon i engelskaundervisningen för att förbereda sig för uppsatsskrivningen som är en del av det nationella provet i engelska. Matematiklärare Sabina Alisic arbetat fram konceptet som sedan har genomförts av Karin Moberg som är lärare i engelska.
VR står för Virtual Reality. Du kan läsa mer om tekniken nedan.
- Jag fick idén när jag deltog i VäXR-projektet, som handlar om att effektivisera matematikinlärning. VäXR möjliggjordes genom Rise, som är Sveriges forskningsinstitut och innovationspartner och flera medverkande kommuner och regioner. Inom VäXR arbetade vi med att bygga upp ett 3D-laboratorium där eleverna får arbeta med bland annat geometriska former i en 3D-miljö. Vi kunde genom VäXR skaffa fem par VR-glasögon som vi nu har möjlighet att använda i undervisningen i olika ämnen, förklarar Sabina Alisic.
Via kontakter i VäXR fick Sabina kunskap om en hemsida som heter www.moddasormland.se. Via den hemsidan finns ett antal upplevelser som man kan använda i skolans värld. En av dessa upplevelser är att besöka Anne Franks hus genom VR-glasögon. Sabina tipsade sin kollega Karin Moberg som är lärare i engelska. Karin, som är väldigt intresserad av historia, såg möjligheten att använda VR för att förstärka redan existerande arbetssätt genom att eleverna skulle kunna lära med alla sinnen.
%20(2)%20Karin%20och%20Sabina%20Parkskolan.jpg)
VR bidrar till en ökad förståelse
Eleverna i Karins två klasser har under våren läst utdrag ur Anne Franks dagbok och även sett filmen Pianisten. För att träna inför nationella provet kommer de även att skriva en beskrivande text på engelska om andra världskriget. Det är här VR-besöket i Anne Franks hus kommer in.
- Jag brukar alltid se till att eleverna ska få träna sina förmågor inför nationella provet. Där samarbetar jag med lärarna i historia så att eleverna får möjlighet att både fördjupa sig och lära sig mer i flera ämnen, förklarar Karin.
Elevernas uppsatsuppgift ska ha en eller flera huvudpersoner. Historien skapas av eleverna själva och ska fokusera på personer under andra världskriget, Målet är att du som läsare ska kunna uppleva vad personerna i historien känner. Historierna är baserade på fakta men därefter bygger eleverna sin historia. Det brukar bli otroligt fina historier de lämnar in.
Under två veckor har nu alla elever i de två klasserna fått besöka Anne Franks hus genom de virtuella glasögonen.
- Jag har varit i Anne Frankhuset och hade bilden klar för mig. För eleverna är det svårt att sätta sig in i och här blev VR-modellen en oerhörd hjälp för dem att förstå situationen Frank-familjen befann sig i. Eleverna fick uppleva hur liten yta det var och vilken påfrestning det måste ha utgjort för familjerna Frank och van Daan. Eleverna besöker inte bara huset, de får även lyssna och läsa material på plats, vilket gör att de övar både läs- och hörförståelse, berättar Karin.
Arbetet med VR-stöd i undervisningen kommer fortsätta
Efter arbetet med besöken i Anne Franks hus har en utvärdering gjorts. Eleverna har varit oerhört nöjda och även skolledningen vill fortsätta arbeta med VR som en naturlig del av undervisningen även i framtiden. Det är ett arbetssätt som skapar stora möjligheter och såväl Karin som Sabina är oerhört positiva inför framtiden. De hoppas även att arbetssättet ska kunna sprida sig till andra lärare och kanske även till Parkskolans arbetsmarknadsveckor, där VR skulle kunna ge möjlighet att prova på olika yrken. Sabina kommer även gå ytterligare en kurs om generativ AI och VR-teknik i undervisningen, som ges via Mälardalens universitet.
- Att få möjlighet att använda VR skapar möjlighet för elever att uppleva situationer och miljöer som de kanske aldrig skulle kunna få uppleva, det kan handla om allt från historiska miljöer som i Anne Frank-fallet men även hur det känns att bada isvak, förklarar Sabina.
- Det berikar så pass mycket att arbeta så här att jag inte kan se att vi inte kommer fortsätta med det, avslutar Karin.
Faktaruta om VR (Virtual Reality)
VR står för Virtual Reality och tekniken används för att du som användare ska kunna ta del av virtuella miljöer tredimensionellt. VR-glasögon ger en interaktiv upplevelse och kan användas för underhållning men också exempelvis utbildning och träning.
Sidan uppdaterades den