Hallstahammar logotyp
E-tjänster

    Publicerad:

    Samråd om förslag till Vattentjänstplan för Hallstahammars kommun

    I Hallstahammars kommun har ett arbete med att ta fram en vattentjänstplan inletts i samverkan med Mälarenergi Vatten AB, vilken ersätter den tidigare VA-planen. Planen redogör för den långsiktiga planeringen av allmänna vattentjänster samt beskriver åtgärder för att hantera ökade belastningar till följd av skyfall.

    Vattentjänstplanen behandlar tre huvudområden: uppfyllande av lagkrav och miljökvalitetsnormer, långsiktig planering och utveckling av VA-anläggningar samt behovsbedömning av allmän VA-försörjning i områden utanför nuvarande verksamhetsområde.

    Samrådshandlingar kommer att finnas tillgängliga i Hallstahammars kommunhus och på Hallstahammars kommuns webbplats.

    Under samrådstiden mellan den 17 februari 2025 till 6 april 2025 är du välkommen att lämna synpunkter på planförslaget.

    Vad är en vattentjänstplan?


    Lagen (LAV, 2006:412) om allmänna vattentjänster reglerar bland annat kommunens skyldigheter att ordna vattentjänster. Under 2023 trädde ändringar av lagen i kraft med syftet att ”skapa förutsättningar för långsiktigt hållbara vatten- och avloppslösningar samt att öka allmänhetens insyn och möjlighet till deltagande och påverkan vid den kommunala planeringen av hur behovet av allmänna vattentjänster i kommunen ska tillgodoses”.

    Detta resulterade i att varje kommun behöver ha en Vattentjänstplan som innehåller kommunens långsiktiga planering av hur behovet av allmänna vattentjänster ska tillgodoses. Planen ska vara vägledande men är inte juridiskt bindande.

    Denna ska också innehålla kommunens bedömning av vilka åtgärder som behöver vidtas för att de allmänna VA-anläggningarna ska fungera vid en ökad belastning på grund av skyfall samt genomgå strategiska miljöbedömning enligt 6 kap. Miljöbalken.

    Det gjordes även ett tillägg om att ett §6-område ska behovsbedömmas utifrån möjligheten att tillgodose områden med enskilda lösningar. Tillägget innebär visserligen en ökad utredningsbörda för kommunen men medför samtidigt att kommunen får se på möjligheterna att fastighetsägarna kan ordna egen VA-försörjning som ett alternativ till en allmän VA-anläggning i ett så kallat § 6-område.

    Processen

    Efter att vattentjänstplanen har varit på samråd sammanställs alla synpunkter i en samrådsredogörelse som presenteras under tidig höst. Planen ska sedan antas av kommunfullmäktige, vilket väntas ske under senare delen av 2025.

    Mer information

    Frågor besvaras av Johanna Östlind, Mälarenergi Vatten på e-post johanna.ostlind@malarenergi.se eller telefonnummer 021-39 51 97.

    Frågor som berör bebyggelseområden utanför verksamhetsområde besvaras av Anna-Lena Klang på e-post anna-lena.klang@malarenergi.se eller telefonnummer 021-39 51 76.

    Synpunkter på förslaget skickas in till kommunstyrelsen@hallstahammar.se senast den 6 april 2025.

    Sidan uppdaterades den