Fler webbplatser

Praktisk information för dig som bor på ett äldreboende

    Telefon: 0220-24000
    E-post: kundcenter@hallstahammar.se
    Besöksadress: Norra Prästgårdsgatan 1, Hallstahammar

    Postadress: Hallstahammars kommun, 734 80 Hallstahammar

    Öppettider i kundcenter
    1 sept - 31 maj (vintertid)
    Måndag-torsdag 08.00-16.30
    Fredag 08.00-16.00

    1 juni - 31 augusti (sommartid)
    Måndag-torsdag 08.00-16.00
    Fredag 08.00-15.00

    Kundcenter har kvällsöppet för besök till klockan 20.00 vid kommunfullmäktiges sammanträden.

    Observera att i anslutning till vissa helgdagar kan kundcenter stänga tidigare.

    På den här sidan berättar vi lite om hur det går till när du ska flytta in på ett äldreboende, vad du behöver ha med dig och praktiska saker du behöver ordna med. Vi berättar också om hur det fungerar när du har flyttat in, vilken service som finns på äldreboendena och om aktiviteter som erbjuds.

    Ankomstsamtal och genomförande­plan

    När du flyttar till ett av kommuens äldre­boenden ska du alltid erbjudas ett ankomst­samtal. Vid det samtalet tar vi gemensamt fram en genom­förande­plan där dina behov och önskemål ska framgå. Genomförande­planen ska regelbundet följas upp, utvärderas och vid behov omarbetas.


    Om du vill kan du fylla i en levnads­berättelse, detta för att vi ska veta lite mer om dig så att vår omsorg om dig blir så bra som möjligt. Du väljer givetvis själv vad du vill berätta om.


    En ur personalen är din personliga kontakt

    När du bor på ett av kommuens äldre­boenden ska du ha en egen kontakt­person, det vill säga en med­arbetare ur personalen som har ett särskilt ansvar för att stödja och hjälpa dig. Du vänder dig i första hand till din kontaktperson om du har frågor eller funderingar.

    När du flyttar in på äldreboendet behöver du ordna med:

    • Hemförsäkring
    • Ändring av adress
    • Flytt av telefonabonnemang
      (Det går även att få telefoni via IP-telefoni. Du får information och hjälp att installera detta om du pratar med din kontaktperson)
    • Det är bra om du är ansluten till Apodossystemet. Det innebär att läkemedlen kommer förpackade i påsar från apoteket direkt hit till oss. Detta underlättar läkemedels­hanteringen på ett säkert sätt, både för dig som patient och för personalen.
    • Äldreboendena har tv i gemensam­hets­utrymmen. Vill du ha egen tv i din lägenhet kan du koppla upp den mot äldreboendets tv-abonnemang via en box, som vi hjälper dig installera. Boxen har ett kanalutbud på fem kanaler; Svt1, Svt2, Svt24, Barn­kanalen/Kunskaps­kanalen och Tv4. Vill du ha fler kanaler får du teckna ett extra abonnemang som du bekostar själv.

    Du möblerar din lägenhet med egna möbler, förutom säng. Annan utrustning samt hygien­artiklar och förbruknings­varor ordnar du också själv. Här följer en check­lista på det vanligaste och viktigaste sakerna som du kan behöva när du bor på ett äldre­boende.

    Du kan om du vill och behöver få hjälp med att handla saker och varor som du använder i vardagen. Fråga någon med­arbetare ur personalen om hjälp.

    • Dammsugare, dammtrasa eller dammvippa
    • Duschmatta
    • Galgar
    • Gardinstång och gardiner
    • Golvmopp och golvskrapa med långt skaft
    • Handdukar och badlakan
    • Madrass (90 x 200 centimeter, minst 10 centimeter hög/tjock)
    • Möbler, till exempel:
      • bord (mindre)
      • byrå
      • fåtölj
      • stol
      • tavlor
    • Papperskorg
    • Sopborste, sopskyffel
    • Sängkläder (Obs! Ska tåla minst 60 graders tvättemperatur):
      • täcken
      • kuddar
      • lakan
      • påslakan
      • örngott
    • Toalettborste
    • Tvättkorg i plast
    • Diskmedel och disktrasor
    • Glödlampor
    • Hushållspapper
    • Rengöringsmedel
    • Soppåsar
    • Toalettpapper
    • Tvättmedel och eventuellt mjukmedel
    • Deodorant
    • Hårborste och kam
    • Papiljotter
    • Rakhyvel, raklödder och rakvatten
    • Schampo
    • Tvål
    • Örontermometer

    Att bo i ett särskilt boende (äldreboende, demensboende eller korttidsboende) innebär helinackordering. Kostnaden kan delas upp i tre olika delar:

    • Hyra för lägenheten
      Du tecknar ett personligt hyresavtal med hyresvärden, som antingen är kommunens bostadsbolag Hallsta­hem eller Hallstahammars kommun. Hyran ingår inte i hög­kostnads­skyddet (maxtaxan).
    • Service och personlig omvårdnad
      Ingår i hög­kostnads­skyddet, du betalar aldrig mer än max­taxan.
    • Måltider
      En särkild taxa för mål­tider finns beslutad av social­nämnden. Kostnad för måltider ingår inte i hög­kostnads­skyddet (maxtaxan).

    På våra äldreboenden erbjuds aktiviteter utifrån önskemål och tradition. I anslutning till storhelger, som jul, påsk och midsommar dukas det upp till fest och att fira högtidsdagar är något som regelbundet erbjuds.


    Även olika typer av underhållning, exempelvis sång- och musik­uppträdanden ordnas.


    Frivilliga volontärer, från exempelvis Svenska Kyrkan och PRO, hjälper också till att skapa meningsfulla aktiviteter för hyres­gästerna.

    Förutom omvårdnads­personal, som exempelvis under­sköterskor, finns på våra äldre­boenden sjuk­sköterskor som bedriver hälso- och sjuk­vårds­arbete. Det finns även arbets­terapeuter och sjuk­gymnaster som arbetar med bland annat rehabilitering. När du har behov av läkare är det din ordinarie familje­läkare som har behandlings­ansvar.


    Till samtliga äldre­boenden kommer det regel­bundet frisör och det finns även tillgång till fot­vård.

    Restaurangerna på våra äldreboenden tillagar all mat på plats och serverar näringsberäknade måltider till dig som hyresgäst. Även allmänheten är välkommen att äta i restaurangerna som har öppet dagligen.

    Personer på ett äldreboende sitter runt ett bord. Två ur personalen stöttar.