Fler webbplatser

Trygghetslarm

    Telefon: 0220-24000
    E-post: kundcenter@hallstahammar.se
    Besöksadress: Norra Prästgårdsgatan 1, Hallstahammar

    Postadress: Hallstahammars kommun, 734 80 Hallstahammar

    Öppettider i kundcenter
    1 sept - 31 maj (vintertid)
    Måndag-torsdag 08.00-16.30
    Fredag 08.00-16.00

    1 juni - 31 augusti (sommartid)
    Måndag-torsdag 08.00-16.00
    Fredag 08.00-15.00

    Kundcenter har kvällsöppet för besök till klockan 20.00 vid kommunfullmäktiges sammanträden.

    Observera att i anslutning till vissa helgdagar kan kundcenter stänga tidigare.

    Trygghetslarm är ett larmsystem som gör att du snabbt kan komma i kontakt med hemtjänstpersonal om du behöver hjälp. Larmet ger en extra trygghet för både dig och dina anhöriga.

    En larmknapp ligger i handflatan och personen trycker på knappen med pekfingret

    Du som bor i eget boende, och på grund av sjukdom eller funktions­­nedsättning behöver ha lätt att komma i kontakt med hem­tjänsten kan ansöka om och få ett trygghets­larm inkopplat. Larmet är en liten dosa som du bär med dig i hemmet till exempel runt armen som en armbands­klocka. Du larmar på enkelt sätt i situationer där du behöver hjälp.

    Larmcentralen bevakas dygnet runt och vid larm kommer hem­tjänstens personal till ditt hem så fort som möjligt.

    Observera att innan insatsen Trygghetslarm kan starta efter att insatsen beviljats, behöver du ordna med, och kvittera, två stycken dörrnycklar som hemtjänstens personal förvarar och kan använda vid larm från dig.

    För att få ett trygghetslarm krävs att du får ett biståndsbeslut om stödinsatsen. Du kan ansöka om stödet både skriftligt och muntligt. Antingen skickar du in en ansökan direkt via webben eller på en blankett. Eller så kontaktar du en bistånds­handläggare som kan guida och hjälpa dig med din ansökan.

    Befattning: Biståndshandläggare för insatser enligt socialtjänstlagen (äldreomsorg)
    Telefon: 0220-24000
    E-post: handlaggaresol@hallstahammar.se

    Du ringer eller e-postar när du vill komma i kontakt med biståndshandläggaren inom äldreomsorgen. Det kan handla om att ansöka om insatser som trygghetslarm, hemtjänst, avlösarservice, särskilt boende, korttidsvistelse eller dagvård.

    För att besöka någon av handläggarna behöver du boka en besökstid.