Hallstahammar logotyp
E-tjänster

    Livsmedelsverksamhet

    Här har vi samlat information till dig som driver eller vill starta en livsmedelsverksamhet. Det är kommunens bygg- och miljönämnd som har tillsynsansvaret för livsmedelsverksamheter. Bygg- och miljöförvaltningen och de tjänstepersoner som jobbar i förvaltningen, till exempel miljöinspektörer, är de som utför tillsynen i kommunen för att kontrollera att lagar och regler följs. Ofta gör inspektörerna platsbesök, men tillsynen kan också ske på andra sätt.

    Starta eller ändra livsmedelsverksamhet

    När du ska starta en ny verksamhet eller övertar en verksamhet som hanterar livsmedel behöver du registrera verksamheten hos bygg- och miljönämnden i Hallstahammars kommun. Viss typ av livsmedelsverksamhet måste också godkännas innan den får starta. Du måste även meddela kommunen om du gör en betydande ändring i din verksamhet eller om du upphör med verksamheten

    Livsmedelskontroller

    Här kan du som livsmedelsföretagare läsa om hur en livsmedelskontroll går till, vad som kontrolleras, vad en avvikelse är och hur kommunen publicerar och offentliggör resultatet av livsmedelskontrollerna.

    Rätt mat på tallriken

    Du som livsmedelsföretagare, oavsett om du säljer förpackade livsmedel eller serverar mat på en restaurang, måste vara ärlig mot kunderna. Det är viktigt att det som restaurangen presenterar på menyn är det som serveras till kunden. Kunden ska inte vilseledas utan få det som utlovas, både när det gäller namnskyddade produkter som till exempel fetaost eller parmaskinka, men även när det gäller styckningsdetaljer och fiskarter.

    Avgifter, klassning och livsmedelstaxa

    Som företagare med livsmedelsverksamhet måste du dels betala en engångsavgift när du registrerar din verksamhet, dels en kontrollavgift. Kontrollavgiftens storlek beror bland annat på riskerna som finns i din verksamhet och tids­åtgång för kontroll. Om miljöinspektörerna upptäcker brister och avvikelser vid kontroll tas även avgift ut för de uppföljningar som måste göras. Kontrollerna debiteras i efterhand genom att du får en faktura.

    Nya krav på återanvändning

    Från och med 1 januari 2024 ska restauranger, kaféer, livsmedelsbutiker och andra serveringsställen kunna erbjuda mat och dryck för take away i muggar och matlådor som kan återanvändas.

    Sidan uppdaterades den