- Startsidan
- > Företagare
- > Regler, tillstånd och tillsyn
- > Serveringstillstånd för alkohol
- > Ansök om serveringstillstånd
- > Anmäl provsmakning av alkoholhaltig dryck
Anmäl provsmakning av alkoholhaltig dryck
Telefon: 0220-24000
E-post: kundcenter@hallstahammar.se
Besöksadress: Norra Prästgårdsgatan 1, Hallstahammar
Postadress: Hallstahammars kommun, 734 80 Hallstahammar
Öppettider i kundcenter
1 sept - 31 maj (vintertid)
Måndag-torsdag 08.00-16.30
Fredag 08.00-16.00
1 juni - 31 augusti (sommartid)
Måndag-torsdag 08.00-16.00
Fredag 08.00-15.00
Kundcenter har kvällsöppet för besök till klockan 20.00 vid kommunfullmäktiges sammanträden.
Observera att i anslutning till vissa helgdagar kan kundcenter stänga tidigare.
Befattning: Alkohol- och tobakshandläggare
Telefon: 0220‑247 02
E-post: alkohol.tobak@hallstahammar.se
Besöksadress: Norra Prästgårdsgatan 1, Hallstahammar
Du som vill ordna provsmakning av alkoholdrycker måste för det första ha ett serveringstillstånd. När du vill ordna provsmakning måste du anmäla evenemanget till Hallstahammars kommun i god tid innan det äger rum.
Provsmakning innebär att du serverar små mängder av olika produkter för att ge deltagarna en uppfattning om kvalitet och smak. Vid provsmakning behöver du inte servera mat.
Förutsättningar för att få anordna provsmakning av alkoholhaltiga drycker
Detta gäller för dig; näringsidkare, partihandlare eller tillverkare med stadigvarande serveringstillstånd
Du som vill anordna provsmakning för allmänheten eller ett slutet sällskap måste:
- ha ansökt om och beviljats ett stadigvarande serveringstillstånd
- anmäla när provsmakning ska ske och vilka olika drycker som ska provsmakas
- ange om partihandlare eller tillverkare kommer att delta vid provsmakningen (dessa måste också ansöka om provsmakningstillstånd)
- även den som tillverkar alkoholdrycker från råvaror som produceras på den egna gården och som har ett stadigvarande serveringstillstånd har rätt att, efter anmälan till kommunen, vid tillverkningsstället erbjuda provsmakning av de egenproducerade dryckerna.
- få ett godkännande av Hallstahammars kommun
Detta gäller för partihandlare och tillverkare utan stadigvarande serveringstillstånd
Du som vill anordna provsmakning för allmänheten eller ett slutet sällskap måste:
- ha ansökt om och beviljats ett tillfälligt serveringsstillstånd
- anmäla när och var provsmakning ska ske och vilka olika drycker som ska provsmakas
- få ett godkännande av Hallstahammars kommun
Ansök om serveringstillstånd samt anmäl provsmakning här
Förbered alla bilagor som ska bifogas ansökan så slipper du komplettera och handläggningen går snabbare.
Vid ansökan om serveringstillstånd tar kommunen ut en avgift, prövningstillstånd. Avgiften måste vara betald innan ansökan behandlas.
Ansökningsavgift betalas in på Hallstahammars kommun Pg 12 36 90-0. Märk inbetalningen med "Serveringstillstånd" och namn. Bifoga kvitto på inbetald avgift vid ansökan. Du hittar avgifterna för olika tillstånd i taxan nedan.
Observera! Det är viktigt att du ansöker i god tid. En ansökan behandlas först när den är komplett och avgiften är betald. Handläggningstiden varierar men normaltiden för en ansökan om stadigvarande tillstånd är två månader och en ansökan om tillfälligt serveringstillstånd tar cirka sex veckor från det att en komplett ansökan kommit in.