Färdtjänst och riksfärdtjänst
Telefon: 0220-24000
E-post: kundcenter@hallstahammar.se
Besöksadress: Norra Prästgårdsgatan 1, Hallstahammar
Postadress: Hallstahammars kommun, 734 80 Hallstahammar
Öppettider i kundcenter
1 sept - 31 maj (vintertid)
Måndag-torsdag 08.00-16.30
Fredag 08.00-16.00
1 juni - 31 augusti (sommartid)
Måndag-torsdag 08.00-16.00
Fredag 08.00-15.00
Kundcenter har kvällsöppet för besök till klockan 20.00 vid kommunfullmäktiges sammanträden.
Observera att i anslutning till vissa helgdagar kan kundcenter stänga tidigare.
Befattning: Färdtjänsthandläggare
Telefon: 0220-24000
E-post: kundcenter@hallstahammar.se
Under den här rubriken får du information om vad det innebär att resa med färdtjänst eller riksfärdtjänst och vilka regler som gäller. Du hittar också länkar till ansökningsformulär eller blanketter och telefonnummer dit du ringer för att beställa dina resor.
Res med färdtjänst inom Västmanland
Färdtjänst är en service som är till för att du som har en funktionsnedsättning ska kunna resa på samma sätt som en person utan funktionsnedsättning. Det är färdtjänstlagen som reglerar vem som har rätt att få färdtjänst.
Detta är färdtjänst
Att åka med färdtjänst innebär att:
- du som på grund av din funktionsnedsättning inte kan förflytta dig på egen hand eller resa med kollektivtrafik blir hämtad och skjutsad av en färdtjänstchaufför.
- fordonet är anpassat så att du med funktionsnedsättning kan åka tryggt och säkert.
- du får åka inom kommunen och till resmål i Västmanlands län.
- du betalar 30 kronor för en enkel resa i Hallstahammars kommun och 105 kronor för en enkel resa i länet.
- du kan få åka tillsammans med andra personer. Du kan behöva åka en längre resrutt och resan kan ta lite längre tid.
Vissa krav måste vara uppfyllda för att du ska beviljas färdtjänst
För att få färdtjänst måste du:
- vara folkbokförd i Hallstahammars kommun.
- ha en långvarig eller bestående funktionsnedsättning som gör att du inte kan förflytta dig på egen hand eller åka med allmänna kommunikationer, som till exempel tåg eller buss.
Så här ansöker du om färdtjänst
- Ansökningsformulär för färdtjänst samt intyg Länk till annan webbplats. (e-tjänst, kräver e-legitimation)
- Blankett för ansökan om färdtjänst samt intyg Länk till annan webbplats. (fyll i, skriv ut, signera och skicka in)
- Tästä löydät kuljetuspalveluhakemus suomeksi Länk till annan webbplats. (e-tjänst på finska, kräver e-legitimation)
- Kuljetuspalveluhakemus Länk till annan webbplats. (Ansökningsblankett på finska)
Observera att du behöver skicka med ett läkarintyg med din ansökan.
Vill du ha hjälp att fylla i ansökan eller behöver mer information är du välkommen att kontakta kommunens färdtjänsthandläggare.
Beställ färdtjänstresor
Du beställer din färdtjänstresa hos Västanhede Trafik som kör Hallstahammars kommuns färdtjänstresor.
- Telefonnumret du ringer (dygnet runt) är 0220‑247 00.
- Du behöver uppge namn, personnummer, var du behöver bli hämtad och vart du ska resa.
- Beställ resan tidigast 14 dagar och senast 90 minuter innan du vill resa.
Observera 1. Om du behöver åka specialfordon eller resa utanför kommungränsen, men inom länet behöver du beställa din resa före klockan 14.00 dagen innan resan.
Observera 2. Beställning av resor under storhelger, som jul och nyår måste beställas minst en månad innan.
Hjälp av chaufför, ledsagare eller medresenär
Om du behöver ska chauffören hjälpa dig in i och ut ur fordonet, samt lasta i och ur dina hjälpmedel. Du kan också få hjälp av chauffören att bära bagage till och från lägenhetsdörr eller motsvarande (som ligger i markplan). Du kan få hjälp med maximalt två kassar eller väskor.
Om du behöver hjälp under själva resan, utöver den hjälp som taxichauffören kan ge dig kan du ansöka om att få ta med dig en ledsagare. Ledsagare beviljas endast om behov är knutet till själva resan och inte till vistelsen vid resmålet. Ledsagare ordnar du själv. Den som själv har färdtjänst kan inte vara ledsagare.
Om du behöver hjälp i anslutning till resan, till exempel för att uträtta ärenden, kan du i mån av plats ta med dig en medresenär. Medresenären betalar 50 kronor för enkel resa i Hallstahammars kommun och 125 kronor för enkel resa i länet.
Vissa resor får inte ske med färdtjänst
Färdtjänst får inte omfatta sjuk- och behandlingsresor (till tandläkaren, läkaren, sjukgymnasten eller distriktssköterskan). Inte heller skolskjutsar och resor i samband med arbetslivsinriktad rehabilitering får ske med färdtjänst. Sådana resor kan du istället ha rätt att genomföra på annat sätt.
Res med riksfärdtjänst i Sverige
Riksfärdtjänst är en rättighet att ansöka om ersättning för merkostnader, om du på grund av funktionsnedsättning inte kan resa på samma sätt som andra, eller inte kan resa utan ledsagare. Det är lagen om riksfärdtjänst som reglerar vem som har rätt att få riksfärdtjänst.
Detta är riksfärdtjänst
Riksfärdtjänstresa innebär att du i första hand reser med de allmänna kommunikationer som finns på sträckan och att du får ta med dig en ledsagare utan kostnad som kan hjälpa dig. Om du inte klarar att resa med allmänna kommunikationer även om någon följer med dig finns möjlighet att beviljas ett dyrare färdsätt, det vill säga specialfordon eller taxi.
Vid resa med tåg, flyg eller båt skickas biljetter till dig 10 dagar innan avresedatum.
Vid resa med specialfordon eller taxi samordnas resan i största möjliga mån med andra resenärer vilket gör att restiden kan bli längre än om du åker raka vägen. Avresetiden kan komma att justeras inom en halv dag för resor upp till 20 mil och inom en hel dag för längre resor än 20 mil.
Innan beslut fattas gör färdtjänsthandläggaren en utredning om funktionshindrets omfattning och ändamålet med resan.
Vissa krav måste vara uppfyllda för att du ska beviljas riksfärdtjänst
- Du måste vara folkbokförd i Hallstahammar.
- Du har en stor och varaktig funktionsnedsättning som bedöms bestå minst sex månader.
- Du behöver kunna styrka funktionsnedsättningen med ett medicinskt intyg.
- Du klarar inte att resa ensam med allmänna kommunikationer.
- Resan görs från en kommun till en annan inom Sverige.
- Syftet för resan ska vara nöje, fritidsaktivitet eller annat personligt ärende. Du kan inte få riksfärdtjänst om resorna betalas av stat, kommun, region eller något företag.
Ansök om och beställ en riksfärdtjänstresa
- Ansökningsformulär och beställning riksfärdtjänstresa Länk till annan webbplats. (e-tjänst, kräver e-legitimation)
- Blankett för ansökan och beställning riksfärdtjänstresa Länk till annan webbplats. (fyll i, skriv ut, signera och skicka in)
Observera att du kan bli ombedd att skicka in ett läkarintyg.
Vill du ha hjälp att fylla i ansökan eller behöver mer information är du välkommen att kontakta kommunens färdtjänsthandläggare.
Ansök i god tid
Du behöver ansöka om din riksfärdtjänstresa i god tid, minst fyra veckor innan du ska resa. Vid resor under sommarmånaderna gäller sex veckors handläggningstid.
Inför jul- och nyårshelgerna måste ansökan lämnas in senast den 10 november.
Avgift för riksfärdtjänst
Din avgift beslutas av regeringen och grundar sig på resans längd. Lägsta avgiften är 105 kronor per enkelresa. Är du under 26 år betalar du 70 procent av avgiften.
Vid resor med allmänna kommunikationer får du ett inbetalningskort tillsammans med din biljett. Vid resa med taxi eller specialfordon betalar du avgiften direkt till chauffören.
Ledsagare och medresenärer
Ledsagare är en person som måste följa med dig för att du som har tillstånd till riksfärdtjänstresa ska kunna genomföra resan. Ledsagarens uppgift är att följa med under resan och inte att hjälpa till på resmålet. Du måste själv skaffa ledsagare. Vid resa med flyg, taxi eller specialfordon behövs ledsagare bara i undantagsfall.
Ledsagare och eventuell medresenär hämtas och lämnas på samma adress som resenären.
Bagage
Vid resor med allmänna kommunikationer får du ta med dig så mycket som du och din ledsagare klarar av att bära.
Vid resor med specialfordon eller taxi finns en begränsning som säger att du högst får ta med dig två väskor samt det förflyttningshjälpmedel som du behöver för att klara själva resan.
Rätt att överklaga ett beslut
Om du inte är nöjd med beslutet om färdtjänst kan du överklaga. Överklagandet ska vara skriftligt och ha kommit in till kommunen inom tre veckor efter att du tagit del av ditt beslut.
Sidan uppdaterades den