Fler webbplatser

Var delaktig i medborgardialog eller samråd

Telefon: 0220-24000
E-post: kundcenter@hallstahammar.se
Besöksadress: Norra Prästgårdsgatan 1, Hallstahammar

Postadress: Hallstahammars kommun, 734 80 Hallstahammar

Öppettider i kundcenter
1 sept - 31 maj (vintertid)
Måndag-torsdag 08.00-16.30
Fredag 08.00-16.00

1 juni - 31 augusti (sommartid)
Måndag-torsdag 08.00-16.00
Fredag 08.00-15.00

Kundcenter har kvällsöppet för besök till klockan 20.00 vid kommunfullmäktiges sammanträden.

Observera att i anslutning till vissa helgdagar kan kundcenter stänga tidigare.

Medborgardialog är ett sätt för dig att få veta mer, påverka och möta politiker innan besluten fattas. När områden i kommunen förändras och utvecklas kan detaljplaner behöva ändras och då ska berörda få lämna synpunkter i samrådesskedet.

Medborgardialog — när de förtroendevalda vill veta vad du tycker i en fråga

Hallstahammars kommun har en politisk organisation som bjuder in invånarna att delta inför viktiga beslut. Som invånare ska du ständigt, även mellan valen, kunna påverka utvecklingen i kommunen.

Kommunen vill att det ska vara enkelt att göra sig hörd, att föra fram idéer och synpunkter

Tillfälle att lämna synpunkter vid detaljplaneprocessens samrådsskede

När ett område i kommunen ska förändras tas det först fram ett förslag till en ny plan för området. Förslaget skickas till berörda, myndigheter och intresseorganisationer och ställs ut här på webben samt på biblioteket och i kommunhuset. De som berörs av ett samråd får handlingar skickade till sig med posten.

Vid större planer håller kommunen också offentliga samrådsmöten där planen presenteras. Samrådet varar under en viss tid, ofta mellan tre och fem veckor. Har du synpunkter på förslaget till en detaljplan ska du lämna dem i skriftlig form under den tiden. Efter samrådet kan kommunen, om det finns skäl, ändra planförslaget med hänsyn till synpunkterna eller förklara varför synpunkterna inte ledde till förändring.