Hallstahammar logotyp
E-tjänster

Krisstöd (POSOM)

Telefon: 0220-24000
E-post: kundcenter@hallstahammar.se
Besöksadress: Norra Prästgårdsgatan 1, Hallstahammar

Postadress: Hallstahammars kommun, 734 80 Hallstahammar

Öppettider i kundcenter
1 sept - 31 maj (vintertid)
Måndag-torsdag 08.00-16.30
Fredag 08.00-16.00

1 juni - 31 augusti (sommartid)
Måndag-torsdag 08.00-16.00
Fredag 08.00-15.00

Kundcenter har kvällsöppet för besök till klockan 20.00 vid kommunfullmäktiges sammanträden.

Observera att i anslutning till vissa helgdagar kan kundcenter stänga tidigare.

Krisstödsgruppen tar hand om drabbade människor som är fysiskt oskadade samt anhöriga till de drabbade när det skett större olyckor, samhällsstörningar eller katastrofer. Syftet är att försöka lindra i akuta situationer och därigenom förebygga psykisk ohälsa på lång sikt. POSOM står för psykiskt och socialt omhändertagande vid olyckor och katastrofer.

Kommunens krisstöd¹ består av representanter från kommunen, räddningstjänsten, polisen och kyrkan. Krisstödsgruppen har till sitt förfogande även ett antal stödpersoner. Det är personer med kunskap om hur människor reagerar i kris och som kan arbeta under stress.

Krisstödsgruppen aktiveras av räddningstjänsten eller kommunens krisledningsgrupp då samhällets ordinarie resurser inte räcker till.

Behöver du som privatperson stöd i en akut händelse som rör dig, din familj eller annan närstående så kan du under kontorstid kontakta kommunens socialtjänst, och utanför kontorstid socialjouren i Västerås.

Telefon: 0220-24207

På vår mottagningstelefon når du oss under kontorstid. Om det är akut och du behöver ringa under kvällar, nätter och helger finns socialjouren i Västerås.

Är det riktigt akut ska du alltid ringa 112.

¹ Krisstöd benämndes tidigare POSOM. POSOM står för psykiskt och socialt omhändertagande vid olyckor och katastrofer.

Sidan uppdaterades den