Kontaktperson, kontaktfamilj, familjehem eller jourhem
Telefon: 0220-24000
E-post: kundcenter@hallstahammar.se
Besöksadress: Norra Prästgårdsgatan 1, Hallstahammar
Postadress: Hallstahammars kommun, 734 80 Hallstahammar
Öppettider i kundcenter
1 sept - 31 maj (vintertid)
Måndag-torsdag 08.00-16.30
Fredag 08.00-16.00
1 juni - 31 augusti (sommartid)
Måndag-torsdag 08.00-16.00
Fredag 08.00-15.00
Kundcenter har kvällsöppet för besök till klockan 20.00 vid kommunfullmäktiges sammanträden.
Observera att i anslutning till vissa helgdagar kan kundcenter stänga tidigare.
Telefon: 0220-24604
På vår mottagningstelefon når du oss under kontorstid. Om det är akut och du behöver ringa under kvällar, nätter och helger finns socialjouren i Västerås.
Är det riktigt akut ska du alltid ringa 112.
Det är inte alltid som ett barns eller en ungdoms befintliga nätverk räcker till för dess behov och rätt till trygghet. Ibland kan barnet därför behöva komma hemifrån. Vanligt är att man kan få stöd i form av en kontaktperson, kontaktfamilj, ett familjehem eller ett jourhem. Det är kommunens socialtjänst (individ- och familjeomsorgen, IFO) som utreder vilka insatser och åtgärder som behövs.
Ibland kan en problematisk situation med föräldrarna eller vårdnadshavarna vara orsaken eller del av orsaken. Det kan handla om föräldrars sjukdom, missbruk eller andra fysiska, psykiska eller sociala problem. Problem som gör att det brister i omvårdnad eller hemmiljö för barnet.
I andra fall beror problemen mer på barnets eget beteende eller situation. Svårigheter i skolan, relationsproblem hemma, missbruk och liknande kan göra att barnet behöver stöd från någon utanför hemmet eller byta miljö för en kortare eller längre tid.
Sidan uppdaterades den