Hallstahammar logotyp
E-tjänster

Förebygg och skydda dig mot bedrägerier

Telefon: 0220-24000
E-post: kundcenter@hallstahammar.se
Besöksadress: Norra Prästgårdsgatan 1, Hallstahammar

Postadress: Hallstahammars kommun, 734 80 Hallstahammar

Öppettider i kundcenter
1 sept - 31 maj (vintertid)
Måndag-torsdag 08.00-16.30
Fredag 08.00-16.00

1 juni - 31 augusti (sommartid)
Måndag-torsdag 08.00-16.00
Fredag 08.00-15.00

Kundcenter har kvällsöppet för besök till klockan 20.00 vid kommunfullmäktiges sammanträden.

Observera att i anslutning till vissa helgdagar kan kundcenter stänga tidigare.

Bedrägerier kan inträffa på många sätt. Tänk på att alltid tillämpa sunt förnuft och lämna aldrig ifrån dig personliga uppgifter och koder till personer du inte känner.

Äldre man som talar i telefon och håller i ett kreditkort

Så här kan du skydda dig

  • Lämna aldrig ut personliga uppgifter och koder på uppmaning av någon annan varken över telefon eller via nätet. Be att istället få ringa tillbaka. Obs! Var noga med att själv söka upp numret och inte ringa numret du får av personen som ringt upp dig. Kom ihåg; du behöver inte skynda, det är aldrig bråttom.
  • Var sunt kritisk vid personliga möten.
  • Öppna aldrig ett e-postmeddelande om du är osäker på vem avsändaren är.
  • Klicka aldrig på en länk du inte känner igen.
  • Om du handlar på nätet. Tänk dig för innan du lämnar ut dina kortuppgifter. Använd dig av säkra betaltjänster och i kombination med ditt bank-id.
  • Ha inte så mycket pengar på det konto ditt betalkort är knutet till. För istället över pengar mellan konton vid behov.
  • Släpp inte in personer i din bostad om du inte är säker på vilka de är eller har en träff bokad med dem. Be personen visa legitimation. Observera att personal från kommunens verksamheter alltid bär kläder med kommunens logotyp samt att de ska kunna legitimera sig med en legitimation med bild och kommunlogotyp på.

Anmäl till polis eller Konsumentverket

Har du blivit lurad att göra något, eller att inte göra någonting som gjort att du tagit ekonomisk skada har du blivit utsatt för bedrägeri. Det är viktigt att du polisanmäler brottet och kontaktar din bank så snart som möjligt. Till Konsumentverket kan du anmäla företag och produkter som inte lever upp till den konsumenträttsliga lagstiftningen.

Sidan uppdaterades den