Fler webbplatser

Matförgiftning, allergisk reaktion eller klagomål på livsmedel

    Telefon: 0220-24000
    E-post: kundcenter@hallstahammar.se
    Besöksadress: Norra Prästgårdsgatan 1, Hallstahammar

    Postadress: Hallstahammars kommun, 734 80 Hallstahammar

    Öppettider i kundcenter
    1 sept - 31 maj (vintertid)
    Måndag-torsdag 08.00-16.30
    Fredag 08.00-16.00

    1 juni - 31 augusti (sommartid)
    Måndag-torsdag 08.00-16.00
    Fredag 08.00-15.00

    Kundcenter har kvällsöppet för besök till klockan 20.00 vid kommunfullmäktiges sammanträden.

    Observera att i anslutning till vissa helgdagar kan kundcenter stänga tidigare.

    Om du misstänker att du har blivit sjuk av mat, vatten eller annan dryck när du ätit på restaurang eller köpt mat eller dryck i butik är det viktigt att du anmäler det till kommunen så fort som möjligt. Likaså om du upplever att livsmedel hanteras på ett ohygieniskt eller dåligt sätt i butik eller på serveringsställen.

    Det ska vara säkert att äta, och matens innehåll ska beskrivas på ett riktigt sätt. Därför måste alla som arbetar med mat följa lagstadgade regler. Det är viktigt att miljöinspektörerna på kommunens bygg- och miljöförvaltning får reda på om restauranger eller livs­medels­butiker serverar eller säljer mat eller livsmedel som inte är bra.

    Livsmedelsverket uppskattar att cirka 500 000 personer drabbas av matförgiftningar varje år efter att ha ätit mat på restaurang eller hemma. Ytterligare cirka 250 000 blir sjuka av mat i samband med utlandsresor.


    Anmäl misstänkt matförgiftning eller allergisk reaktion:

    • om du blivit sjuk efter besök på restaurang, och misstänker att besvären orsakats av något du ätit eller druckit
    • om du blivit sjuk efter att du köpt mat eller dryck i butik och misstänker att det är livsmedlen som orsakat besvären
    • om du som allergiker misstänker att ett livsmedel du ätit eller en dryck du druckit av, innehåller något som du reagerat på trots att du fått uppgift om att livsmedlet skulle varit fri från det allergiframkallande ämnet

    När vi tagit emot anmälan så kommer en miljöinspektör att kontakta dig. Vi utreder misstänkta matförgiftningar och en snabb anmälan kan hindra andra från att bli sjuka. Tänk på att spara den mat som du tror att du blivit sjuk av.

    Det är viktigt att både serveringsställen och butiker som säljer livsmedel har god hygienisk standard, att det är rent och snyggt i lokalerna och att alla livsmedel hanteras och förvaras på rätt sätt. Det är också viktigt att det som restaurangen presenterar på menyn är det som serveras till dig som kund. Du ska inte vilseledas, utan få det som utlovas. Det gäller både namnskyddade produkter som exempelvis fetaost eller parmaskinka men även styckningsdetaljer och fiskarter. 


    Om du inte är nöjd med ett livsmedel från en restaurang eller butik ska du i första hand ta upp det med företaget. Men det är också viktigt att du, om du ser någonting som du tycker är dålig livsmedelshantering kontaktar kommunen. Det kan till exempel handla om att mat förvaras för varmt, att det är smutsigt i köket eller att information om maten inte stämmer med det du får på tallriken.

     

    Lämna synpunkt eller klagomål

    Om du har synpunkter eller vill lämna ett klagomål behöver följande uppgifter finnas med i anmälan:

    • Restaurangens eller butikens namn och adress
    • Vilken typ av brist det rör sig om
    • Eventuella bilder du vill bifoga
    • Du kan välja att
      • vara anonym. Tänk då på att inte fylla i dina kontaktuppgifter.
      • skicka med dina kontaktuppgifter. Det är bra för oss som då kan nå dig med eventuella frågor. Observera dock att enligt offentlighetsprincipen ska kommunen lämna ut uppgifter till den som frågar efter dem. Står ditt namn eller e-postadress med i klagomålet eller synpunkten så lämnas de uppgifterna ut om någon frågar.

    Ärendet bedöms, utreds och följs upp

    Det är miljöinspektörer på kommunens bygg- och miljöförvaltning som ser till att lagstiftningen följs för livs­medels­verksamheter i Hallstahammars kommun. Inspektörerna börjar med att göra en bedömning av ärendet. I många fall kan klagomålet eller synpunkten följas upp i samband med ordinarie kontroll av företaget.

     

    Om ärendet bedöms som brådskande startas en utredning. Som en del av utredningen gör inspektörerna oftast ett företagsbesök där livsmedelshanteringen och hygienen kontrolleras. Bland annat kontrolleras förvaringstemperaturer, hygienen gällande kökspersonal, hur livsmedlen hanteras och förvaras, märkning på livsmedel och information på menyer.

     

    Beroende av vad som kommer fram vid en inspektion kan företaget få lov att göra vissa åtgärder.

    Var noggrann med hygienen i det egna köket. Råd om hantering av mat hemma i köket, vid grillning och vad som är bra att tänka på vid utlandsresa hittar du på Livsmedelsverkets webbplats.