Fler webbplatser

Matförgiftning, allergisk reaktion eller klagomål på livsmedel

Telefon: 0220-24000
E-post: kundcenter@hallstahammar.se
Besöksadress: Norra Prästgårdsgatan 1, Hallstahammar

Postadress: Hallstahammars kommun, 734 80 Hallstahammar

Öppettider i kundcenter
1 sept - 31 maj (vintertid)
Måndag-torsdag 08.00-16.30
Fredag 08.00-16.00

1 juni - 31 augusti (sommartid)
Måndag-torsdag 08.00-16.00
Fredag 08.00-15.00

Kundcenter har kvällsöppet för besök till klockan 20.00 vid kommunfullmäktiges sammanträden.

Observera att i anslutning till vissa helgdagar kan kundcenter stänga tidigare.

Namn: Ioana Lövgren
Befattning: Miljöinspektör
Telefon: 0220-24061
E-post: byggochmiljonamnden@hallstahammar.se

Kontakta oss på bygg- och miljöförvaltningen om du misstänker att du blivit sjuk av mat eller dryck. Kontakta oss också om du ser brister i livsmedelshanteringen i butiker eller på restauranger.

Matförgiftning eller allergisk reaktion

Om du misstänker att du har blivit sjuk av mat, vatten eller annan dryck när du ätit på restaurang eller köpt mat eller dryck i butik är det viktigt att du anmäler det så fort som möjligt.

Anmäl också om du som allergiker misstänker att ett livsmedel eller en dryck du ätit eller druckit av innehåller något som du reagerat på trots att du fått uppgift om att livsmedlet skulle varit fri från det allergiframkallande ämnet.

När vi tagit emot anmälan så kommer en miljöinspektör att kontakta dig. Vi utreder misstänkta matförgiftningar och en snabb anmälan kan hindra andra från att bli sjuka. Tänk på att spara den mat som du tror att du blivit sjuk av.

Livsmedelsverket uppskattar att ca 500 000 personer drabbas av matförgiftningar varje år efter att ha ätit mat på restaurang eller hemma. Ytterligare ca 250 000 blir sjuka av mat i samband med utlandsresor.

Synpunkter ock klagomål på livsmedelshantering

Vänd dig till bygg- och miljöförvaltningen om du har sett någonting som du tycker är dålig livsmedelshantering eller ser någonting som inte stämmer. Det kan till exempel handla om att maten förvaras för varmt, att det är smutsigt i köket eller att information om maten inte stämmer med det du får på tallriken.

Om du inte är nöjd med ett livsmedel från en restaurang eller butik ska du i första hand ta upp det med företaget.

Vi på bygg- och miljöförvaltningen ser till att lagstiftningen följs för livsmedelsverksamheter i Hallstahammars kommun. Vi kollar bland annat på förvaringstemperaturer, hygienen gällande kökspersonal, livsmedelshantering, märkning på livsmedel och information på menyer.

Rätt information till dig som kund

Det är viktigt att det som restaurangen presenterar på menyn är det som serveras till dig som kund. Du ska inte vilseledas, utan få det som utlovas, både när det gäller namnskyddade produkter som exempelvis fetaost eller parmaskinka men även när det gäller styckningsdetaljer och fiskarter. 

Så här anmäler du

Om du vill lämna ett klagomål behöver vi få in följande uppgifter:

  • Restaurangens eller butikens namn och adress
  • Vilken typ av brist det rör sig om
  • Eventuella bilder du vill bifoga

Vi är tacksamma om du lämnar telefonnummer eller e-postadress till dig, på så sätt kan vi nå dig om vi har frågor om synpunkten eller klagåmålet som lämnats.

Tänk på att inte lämna ut dina uppgifter till oss om du vill vara anonym. Enligt offentlighetsprincipen ska kommunen lämna ut uppgifter till den som frågar efter dem. Står ditt namn eller e-postadress med i klagomålet så lämnas de ut vid förfrågning.

Vad händer sedan?

Vi på bygg- och miljöförvaltningen kommer att göra en bedömning av ärendet. I många fall bedömer vi att klagomålet eller synpunkten kan följas upp i samband med nästa ordinarie kontroll av företaget. Om vi bedömer att det är brådskande att följa upp klagomålet eller synpunkten startar vi en utredning. Som en del av utredningen gör vi oftast en inspektion där vi kontrollerar livsmedelshanteringen och hygienen.

Bygg- och miljöförvaltningen utreder klagomål för att stoppa felaktig livsmedelshantering och dåliga matvaror för att förhindra att fler drabbas eller blir sjuka. De uppgifter som du lämnar om du ser någonting felaktigt är därför viktiga för oss.

Livsmedelshygien hemma

Var noggrann med hygienen i det egna köket. Råd om hantering av mat hemma i köket, vid grillning och vad som är bra att tänka på vid utlandsresa hittar du på Livsmedelsverkets hemsida.

Vill du veta mer om vad vi kontrollerar på plats?